Vjennevleigers

Tips & Tricks van het Modelvliegen

Tips en Tricks die u moet weten en die van groot belang zijn om u op de juiste manier kennis te laten maken met de modelbouw.

Alle details vind u hier

1- Trillingen zijn altijd een mateloze ellende voor de heli en zijn piloot. Het vaststellen van de oorzaak kan soms een “zoekplaatje” zijn, waarbij het lijkt alsof er geen einde in zicht is. Door stap voor stap de heli te controleren kan in de meeste gevallen de oorzaak of oorzaken worden vastgesteld en daarna de trillingen worden opgeheven. Er zijn vele en diverse oorzaken voor trillingen.

2- Zwaartepuntligging vliegtuig of Heli
Het zwaartepunt bepalen van je modelvliegtuig is voor velen nog steeds een lastig karwei, vooral als het een laagdekker betreft. Met het in deze tip beschreven hulpmiddel kan van vrijwel alle modeltypes, klein of groot, licht of zwaar, tot op millimeters nauwkeurig dat zwaartepunt bepaald worden. Er is weinig materiaal nodig om dit handige balanceerhulpstuk te maken. Het kan van bijna alles gemaakt worden wat in de knutselruimte aan afvalmateriaal voorhanden is. Neem bijvoorbeeld een lat van 2,5 x 5 cm ongeveer 30 cm lang, een ronde stok (diameter 6 à 8 mm) ook 30 cm lang, een
schietlood, een soepel buigzaam koord (2 à 3 mm dik) en tenslotte een katrol, die aan het plafond bevestigd wordt bij voorkeur boven de werkbank of tafel, waarop het model staat. Zie het voorbeeld hiernaast.

Maak een enkele vrij grote koordlus en sla het om de romp, zowel aan de voorkant als aan de achterkant (zie afb. 6). Tape het
koord aan de onderkant van de romp, ver genoeg verwijderd van de kwetsbare flaps of ailerons.
Een andere manier is om twee stroken balsahout (dik 2,5 mm) van voldoende lengte (wortelkoorde incl. flap of aileron) onder
de vleugel te leggen en daar het koord onderdoor te voeren. Ook bij een delta kan deze methode met balsaplankjes worden
toegepast.
Zorg er wel voor dat de plankjes niet verschuiven tijdens het ophijsen. Fixeer ze desnoods met een klein stukje tape.

Bepalen van het Zwaartepunt

Het uitwegen.

Plaats het model op de werkbank of tafel met het midden van de vleugel of bij de heli de rotorkop, ongeveer onder de katrol. (voor het uitbalanceren van een heli geld een andere procedure). Hang het gemaakte uitweeghulpmiddel met de ronde stok ongeveer 10 cm boven het model. Plaats de 1 meter lange koordlussen om de vleugels,
zoals te zien op afbeelding 3, en wind het koord 4 à 5 keer rond de stok (aan beide zijden evenveel).

Power Distributie Systeem!

Deze twee PDS systemen zijn te koop bij Bigplanes.

Waarom een power distributie systeem?

De primaire functies van een power distributie systeem zijn:

  • het aansluiten van een batterij met een dikke kabel en goede connector
  • het kunnen aansluiten van 2 batterijen (het ondersteunen van grote stromen)
  • het verhogen van de betrouwbaarheid (dubbele batterij, dubbele schakelaar, dubbele bedrading)
  • het storingsvrij aansluiten van veel krachtige (lees hogere stroom) servo’s
  • Het kunnen aansluiten van lange verlengkabels naar de servo’s (tot 10 meter)

Het PDS (Power Distribution System) gebruikt Deans connectoren, die geschikt zijn voor zeer hoge stromen, voor de aansluiting van de batterijen. Dit betekent dat er een standaard batterij met dikke kabels en dus een zeer degelijke verbinding gemaakt kan worden tussen de batterij en de PDS. Geen dunne kabels meer en dus een goede stroomvoorziening (power distributie) naar de servo’s.

 


 
 
Het Power distributie systeem van Ecotec is inclusief een magnetische schakelaar. De regelbare uitgangsspanning is geschikt voor alle combinaties van batterijen en servo’s van 5.4 tot 7.4V.

Heeft 2 ontvanger kanalen in en 32 servo kanalen uit.

Geschikt voor zowel HV als 6V servo’s met NiCd, NiMh, LiFe, LiIon of LiPo batterijen.